För den som är intresserad av lite mer bakgrundsfakta kring Båtbyrån så kommer här min berättelse om Båtbyrån.


Mitt namn är Pelle Fälth, det är jag som ”väckt liv” i firmanamnet  Båtbyrån.


1919 startade CG Pettersson och Erik Salander en gemensam verksamhet under namnet Båtbyrån. Samarbetet varade inte så länge men deras namn och gärningar blev odödliga.


CG Pettersson är kanske den mest framgångsrika svenska båtkonstruktören genom tiderna, Erik Salander kallades för ”linjernas mästare”. Exemplen här på sidan visar på deras innovativa och djärva tänkande. Deras insats för den tidiga utvecklingen av svensk båtsport kan inte överskattas.


Petterssons lättdrivna skrov och Salanders balanserade båtar har länge varit en inspiration för mig. Jag har, så länge jag kan minnas, alltid ägnat mig åt båtar. Seglat, rott, ritat och någon gång även byggt. Min första båt var en Andunge i mahogany, som jag, 12 år gammal, hade tillsammans med min bror. Sedan dess har det blivit mycket segling och en och annan båt...


Min yrkesbana började dock som revisor och en av mina första klienter var Najadvarvet, där fick jag möjlighet att närmare studera hur en båt byggs. Till exempel så utvecklade jag ett kalkylsystem för Najadvarvet, varenda liten skruv och varenda nedlagd minut registrerades. I och med att man kartlagt sina processer och visste hur mycket tid och kostnader de olika momenten tog så hade man också grunden till ett kvalitetssystem.


Mer kvalitetsarbete lärde jag mig under många år på SIQ, -Institutet för Kvalitetsutveckling. Här sysslade vi mycket med Kundorienterad Verksamhetsutveckling. Mycket kortfattat kan man säga att det handlar om att lyssna på kunderna och säkerställa att de får vad de behöver, precis vad jag gör här på Båtbyrån.


Min väg in i båtbranschen började med att jag gick en kvällskurs i båtdesign på Chalmers, samtidigt ägnade jag helgerna åt att bygga min egendesignade roddbåt. När jag fick möjlighet att arbeta med Torsten Sörvik, på Tredje Långgatans Båtbyggeri i centrala Göteborg stod det klart för mig att jag skulle stanna i båtbranschen. Här lärde jag mig bland annat hur man bygger plugg och form för serietillverkning. Det blev många timmar med långkloss. Att själv ”haft fingrarna i smeten” är till mycket stor nytta när jag bedömer nya båtar. Man ser lätt sånt som ett otränat öga missar.


Tillsammans med båtkonstruktören Gabriel Heyman var jag med och startade upp Celeste Yachts i mitten på 00-talet. Celeste Yachts sysslar uteslutande med design och projektledning av ”custom- och semi custom made-båtar”, specialbyggen med andra ord. Här kan vi verkligen tala om skräddarsydda båtar; allt från en liten dagseglare med elmotor, åror, 2m sänkköl och roterbar kolfibermast till stora bekväma långfärdsbåtar för två personer. För varje nytt projekt väljs det varv som bäst uppfyller de krav som ställs på den aktuella båten.


Goda kontakter i båtbranschen är en klar fördel när man skall dra igång ett nytt båtprojekt. Tack vare mina två mentorer, Stellan Westerdahl och Bosse Johnson, så har jag fått ett mycket bra kontaktnät i branschen. Stellan behöver väl knappast någon närmare presentation, men det vore fel att inte nämna att han är ”hjärnan” bakom Maxi´s fantastiska framgångar under 70- och 80 -talen. Bosse har världsrekord i att sälja Swan-båtar, under 16 år var han agent för Nautor´s Swan i Sverige och Norge. Han sålde ca 350 nya och begagnade Swan-båtar, en svårslagen bedrift.


2007 startade Bosse och jag Pring Marine vars vision var att förse den Skandinaviska marknaden med unika segel-och motorbåtar med hög kvalitet, modern konstruktion och klassisk stil. Pring Marine sålde lättdrivna och eleganta motorbåtar som Fineliner, Admirals Tender och Kiel Classic samt långfärdsegelbåtar från K&M Yachtbuilders ( Bestewind, Bestevaer mfl) och den läckra dagseglaren G2 från Van de Stads ritbord. Det är denna verksamhet som ligger till grund för dagens Båtbyrån.


Båtarna som presenteras här på Båtbyrån är valda med största omsorg. Det är båtar som jag verkligen gillar, båtar som har något speciellt, båtar gjorda för att användas mycket, ofta och gärna. För mig har det varit avgörande att finna varv/byggare som jag litar på och har en långsiktig relation med. Därför har det blivit många besök på varven och deltagande på mässor runt om i Europa. Ett mycket roligt och givande arbete!


En annan rolig grej med Båtbyrån är att jag får göra det jag uppskattar mest här i världen, att vara ute på havet, att segla, åka motorbåt eller ro spelar ingen roll.

- Bara jag får vara på havet.